3. třída – Žluťásci

O děti se starají:

  • Jitka Obrazová
  • Bc. Iva Trombalová
  • asistentka pedagoga Zuzana Zdvořáčková


PODZIM U ŽLUŤÁSKŮ

První dny a týdny školního roku jsme se hlavně seznamovali navzájem.  Snažili jsme si vytvořit fungující kolektiv, který budou děti rády navštěvovat. Zabývali jsme se tvorbou pravidel, kterými se řídíme jak ve třídě, tak i při hrách na zahradě a v blízkém okolí mateřské školy.

Je nám moc líto, že Vám musíme oznámit, že z důvodu vládních opatření musíme zrušit 6. školkový rodinný běh, který se měl uskutečnit 30. září. A jehož výtěžek měl přispět na lišku Elišku, kterou sponzorujeme v chuchelské mini zoo. Snad nám okolnosti dovolí a budeme moci uskutečnit další akce, které nás ještě čekají…

Koncem září a v říjnu se již plně budeme věnovat našemu třídnímu vzdělávacímu programu. Budeme si povídat o ovoci a zelenině. Výtvarně i jinak ho zpracujeme a určitě ochutnáme (foto na stránkách mš). Nezapomeneme ani na básničky a písničky spojené s touto tématikou. K tomuto tématu se naučíme i dětmi oblíbenou písničku „Lečo“:

„Rajčata se rozhněvala na zelenou papriku,
Boj se vede bez milosti na syčícím rendlíku.
A pepř pálí, ze všech ráží, až se rendlík otřásá,
Na kusy je rozsekaná liberecká klobása.
Vejce kráčí odhodlaně proti dvěma cibulím,
Jenom já mám místo zbraně v ruce lžíci a už jím.“

A protože podzim je krásný a barevný, inspiruje nás i k dalším podzimním činnostem. Budeme chodit do blízkého lesa, kde nasbíráme listy a různé plody podzimu, které pak zpracujeme do našich výtvarných děl. Pokud nám bude přát počasí, určitě půjdeme s dětmi pouštět draka a také si nějakého pro potěšení vyrobíme.

 

Příprava předškoláků

1. nápad: procvičujeme sluchovou paměť

Budeme se snažit děti naučit poslouchat pokyny, nejprve dva a posléze až čtyři.

Jde o to, aby dítě celou dobu poslouchalo a nezapomnělo žádný s pokynů. Děti to budou ve škole hodně potřebovat např. jim paní učitelka řekne: „Vezměte si tužky, otevřete si písanku na 6. straně a piště ve třetím řádku.“ Děti ve škole musí dobře poslouchat a zapamatovat si všechny pokyny. Většina dětí začne vytahovat z penálu tužku a zbytek pokynů už neposlouchá. Proto tento nácvik. Ideální je, když Vám např. pomáhají v kuchyni, na zahradě, v garáži a vy je pro něco pošlete…. Např. „dojdi do kuchyně a ze třetího šuplíku mi prosím přines naběračku“, nebo: „ Přines si z pokojíčku ze stolu pastelky, pracovní listy a nůžky“ apod. Fantazii se meze nekladou a toto jde zařazovat do běžného dne.

2. nápad: procvičujeme sluchovou paměť, rytmus, hudební cit a vnímání

Nebudete k tomu nic významného potřebovat (ruce na tleskání, popřípadě vařečky, venku klacíky, apod.)

* je pomalé tlesknutí

– je rychlé tlesknutí

Vytleskáme dětem jednoduchý rytmus a oni ho po nás budou opakovat.

Nejprve jednoduše:   **— ; *—*; —**; **–; atd.  Když to dítěti nejde, opakujeme ten samý rytmus. Prodlužujeme a zvyšujte náročnost. Pokud to dětem půjde, můžete si zkusit vytleskat, vybubnovat nějakou dětskou písničku a hádat o kterou jde.

3. nápad: procvičujeme sluchové vnímání, sluchovou paměť a soustředění, nadřazené a podřazené pojmy

Řekněme dětem řadu slov (nejprve čtyř slov a zvyšujte náročnost klidně až na šest či sedm slov).  Tato řada slov bude mít  společného jmenovatele tzv. nadřazený pojem  a vždy si vyberte, které z těchto slov řeknete 2x.  Např.: modrá, červená, zelená, modrá, žlutá, bílá. Dítě si poslechne celou řadu slov a posléze Vám řekne, které slovo tam bylo 2x a řekne, že nadřazený pojem jsou barvy.

Takto můžete jmenovat nábytek, květiny, nádobí, jména dívek, chlapců, města, nářadí, dopravní prostředky, ovoce, zeleninu atd.

Je důležité, aby dítě toto slovo nevykřiklo dříve, než vy celou řadu řeknete, a aby jste měnili umístění opakujících se slov. Někdy první a třetí, někdy druhé a páté, někdy první a poslední atd. Pokud to dítě napoprvé nestihne zaregistrovat, musíte mu řadu slov zopakovat ve stejném pořadí!  Určitě se tím i Vy procvičíte J . 

4. nápad: procvičujeme sluchovou syntézu a analýzu – cílem je naučit děti spojit hlásky ve slovo

Zkuste dětem říkat jednotlivé hlásky z trojhláskových slov. Např. K-O-S. Postupně řekneme všechny tři hlásky. Dítě se je snaží spojit ve slovo KOS. Pokud to neslyší, snažíme se postupně přijít na hlásku první, posléze poslední a nakonec na hlásku prostřední.

Na začátku to může být problematické, ale děti jsou velmi učenlivé a při troše tréninku se  to docela jistě naučí.

Skvělou průpravou je slovní fotbal, kdo ho s dětmi pravidelně hraje, děti první a poslední hlásku poznají velmi rychle.

Pokud dítě zvládne skládání slov, můžete to zkusit opačně. Tedy rozklad na hlásky. Řeknete slovo PES  a dítě rozloží na hlásky P-E-S.

Příklady slov: LES, VES, NOC, UCHO, OKO, MÍČ, RÝČ, KRK, PES, KOS, PÝR, VÝR, PEC, SÝR, MÍR, VÍC, LÍC atd.

(Nepoužívejte slova s Ě, zbytečně to děti mate. Pokud např. dítě slyší ve slově ŘEŽ  na konci Š je to ok, nejde nám o gramatickou správnost, ale o sluchovou podobu slova).

Šikovným dětem se meze nekladou, pokud to zvládnete, můžete přidat i slova se čtyřmi hláskami…

5. nápad: procvičujeme jemnou motoriku, soustředěnost, sluchovou pozornost, P/L orientaci.

Dítě si nakreslí a posléze vystřihne kruh (sluníčko) a pak rovné čáry (paprsky).

Rodič dává dítěti pokyny: dej paprsek sluníčku vlevo, vpravo, dolu, nahoru, nahoru vpravo, nahoru vlevo, dolu vpravo a dolu vlevo. Až dítě naskládá všechny paprsky okolo sluníčka dle pokynů, pak samo paprsky odebírá a popisuje odkud ten daný paprsek vzalo. Např. z leva nahoře atd.

Berte to jako hru, dítě pak může dávat ty samé úkoly vám a samo vás kontroluje, zda to dáváte či děláte dobře či špatně.

6. nápad: procvičujeme grafomotoriku, P/L orientaci, nácvik kresby postavy, orientaci na ploše – papíru

Kresebný nebo-li kreslený diktát.

Dítě bude kreslit dle vašich pokynů: např. dej si papír na šířku (příště na výšku), doprostřed papíru nakresli sebe, vpravo nahoru nakresli sluníčko, doprostřed nahoru nakresli tři mraky, na pravou stranu papíru nakresli listnatý strom a na něm pět jablek, vlevo od své postavy nakresli své oblíbené zvíře, vlevo nahoru nakresli ptáčka, mezi strom a sebe nakresli květinu.

(Dejte dítěti dostatek času na dokreslení všech částí, ale neupozorňujte ho, že mu tam něco chybí, nebo že to má špatně. Dejte mu čas. Až vše dokreslí, zopakujte mu vše znovu pro kontrolu a teprve potom při společné kontrole, to spolu popřípadě opravte a vysvětlete si, kde se stala chyba). Za den dva to bude určitě lepší J.

Fantazii se meze nekladou, můžete obměňovat a kreslit prakticky cokoliv. Nejde nám o úroveň kresby, ale snaha se cení.

Fotografie z naší třídy

Fotografie si můžete prohlížet v jednotlivých albech na http://ms-barrandov.rajce.idnes.cz/, přístupové údaje najdete v šatně na nástěnce.

Fotogalerie

17. 09. 2018

je za námi! Společně jsme nachodili 309 km, o které se podělilo 80 dětí a 62 dospělých. Cestou se podařilo najít čtveřici obrázků a před cílem pak vyřešit hádanku. Odměnou [...]

Zařazeno: Fotogalerie – Koťátka, Fotogalerie – Modrásci, Fotogalerie – Sluníčka, Fotogalerie – Společné akce v MŠ, Fotogalerie – Žluťásci
více  »
29. 08. 2019

Letos již po páté! Odstartovali jsme 10.10. ve čtyři od tří hřišť a dvě lišky s námi! Čekalo na nás malé stopování žlutých liščích stop ve žlutém listí, obrázky na [...]

Zařazeno: Fotogalerie – Koťátka, Fotogalerie – Modrásci, Fotogalerie – Sluníčka, Fotogalerie – Společné akce v MŠ, Fotogalerie – Žluťásci
více  »